Keď sa stráca slušnosť

Autor: Bratislavské dobrovoľnícke centrum | 22.8.2017 o 10:50 | Karma článku: 3,23 | Prečítané:  635x

Predstavte si, že nastúpite do novej práce. Podpíšete zmluvu a zaškoľujú Vás najlepší profesionáli vo firme. Po pár dňoch či mesiacoch ale zistíte, že túto prácu nechcete robiť. Čo urobíte?  

Pravdepodobne prídete do práce, poďakujete im za čas, ktorí Vám venovali a vysvetlite prečo daná robota nie je pre Vás a dohodnete sa na ukončení spolupráce. Aspoň to sú základné pravidlá slušnosti. Len málo ľudí sa do práce nevráti bez jediného slova a odmlčí sa natoľko, že nedá o svojom osude nič vedieť. Prečo to niekedy robíme pri dobrovoľníctve?

Dobrovoľníctvo nie je povinnosť, ale dobrovoľný záväzok

Veľakrát sa stáva, že organizácia sa s dobrovoľníkom vzájomne dohodne na dobrovoľníckej činnosti. Obe strany presne vedia čo ich čaká. Dobrovoľník je organizáciou kvalitne zaškolený. Toto zaškolenie trvá niekoľko hodín aj dní a stojí nielen čas, ale aj peniaze. Chvíľu dobrovoľník chodí danej organizácii pomáhať, no po nejakom čase sa odmlčí a keď má prísť, jednoducho nepríde. Organizácia sa s ním pokúša spojiť, no dobrovoľník nedvíha telefón a neodpisuje na emaily.  Vytráca sa u dobrovoľníkov slušnosť alebo sa boja povedať, že im daná činnosť nevyhovuje? Nemajú dostatok času alebo je daná činnosť nad ich sily? Ak sa totiž s organizáciou dohodnem, že jej budem pomáhať, vzniká pre mňa záväzok dohodnuté veci splniť a dodržať.

Základ je komunikácia

Nech už je akákoľvek verzia pravdou, patrí sa slušne povedať "Zbohom". Dobrovoľníctvo nemusí vyhovovať každému. Ak náhodou zistíte, že Vás daná dobrovoľnícka ponuka nebaví alebo Vás nenapĺňa, stačí sa ozvať a priznať si to. Nikto Vás za to neodsúdi, naopak pre organizáciu je to veľmi dôležité. Keď zistí, že s Vami nemôže počítať, môže začať hľadať nového človeka. Prípadne dokáže ponúknuť inú dobrovoľnícku pozíciu, ktorá bude pre Vás ako stvorená a celý problém nedorozumení sa vyrieši. Ak sa však zamlčíte, organizácia na Vás čaká a čakajú aj ďalšie povinnosti, ktoré mali byť hotové. Sklamete tak nielen organizáciu, ale aj klientov, ktorým ste sľúbili pomoc.

Aj dobrovoľníctvo je o vzájomnej úcte

O vzájomnej úcte k organizácii a klientom, ktorým chcete pomáhať. Aj o vzájomnej úcte k sebe. Priznajme si, kde sú naše možnosti popri práci, škole či iných aktivitách. Či už časové, fyzické alebo psychické. Naučme sa slušne hovoriť NIE, keď cítime, že dobrovoľnícka ponuka nie je pre nás to pravé. A najmä dajme vedieť ľuďom, ktorí nám venovali svoj čas, že ho už môžu venovať niekomu inému.

Zuzana Majerčíková (autorka je dobrovoľníčkou BDC)

Ak sa Vám páči náš blog a chceli by ste nás podporiť v našej činnosti, stačí kliknúť TU.

Ak sa chcete dozvedieť viac o dobrovoľníctve, je tu pre Vás naša webová stránka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Na Lindtnerov vzťah s Kočnerom sa pozrie aj Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dobré ráno

Dobré ráno: Predĺžené moratórium je farizejský návrh

S predĺženým moratóriom prišla trojica koaličných poslancov


Už ste čítali?